Kişinin yaneşeliığı topluluk içinde değeri olan , yetenek, reviş ve gayrı davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değmaslahatme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanılamamı örgülabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına yaraşır ) değmaslahatme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakarak;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde değmaslahattirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmaslahatme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı cemi kültürler muhtevain birdır. Fakatçların içeriği ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak değmaslahatebilir, fakat sürecin doğası değmaslahatmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince biraşkın filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna dair farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen standart tanılamamı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değmaslahatikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içinde eğitime dair temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmaslahatikliği” ve “müddetç” gibi kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, sima muhtevain hayat boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere yaraşır olabileceği gibi istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin maslahatletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri gibi mekânlarda maruz terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye edinmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir plan ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise kendi kendine vüruten ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tertibat olarak ele allıkındığında ise terbiye sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. çağlayık; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel gibi fiziksel unsurlardır. Süreç; ekol içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, bitirme, sınav akıbetları gibi matlup davranış değmaslahatiklikleridir.